lørdag 18. oktober 2008

Hva er privat?

Det er mye lettere å oppsøke informasjon nå enn før, mye takket være internett. Alle har Facebook, der bilder blir lagt ut, og delt med andre. Jeg synes at det er gøy å ha sider der man kan dele informasjon med andre, men jeg mener at det at man nå faktisk kan gå inn og skjekke skattelistene er litt drøyt. Det er greit å dele (de fleste) bilder, kommentarer, videoer og lignende, men det burde virkelig ikke vært så enkelt å gå inn på internett og finne ut hvor mye familie og venner av deg tjener. Jeg mener at det bare kommer til å skape konflikter når man kan se hva andre tjener og betaler i skatt.

Personlig synes jeg Facebook er en god ide, det er en veldig grei måte å dele f.eks. bilder med andre på. Men selv om jeg legger ut en del bilder, er jeg veldig bevisst på hvilke bilder som faktisk ligger ute av meg. Enkelte bilder som kan virke gøy å legge ut nå, er nok ikke like morsomme å se igjen om 10-20 år. Jeg er også forsiktig med å spre for mye informasjon om meg selv på nettet, jeg gir f.eks. ikke telefonnummeret eller adressen min til noen jeg ikke aner hvem er.

Jeg kjenner ikke noen (som jeg vet om ihvertfall) som har opplevd at nettet har vært brukt til mobbing eller lignende, men det skjer nok oftere enn man aner. Det er nok veldig mange som har opplevd det, og det synes jeg er utrolig dårlig gjort ovenfor vedkommende.

Som sagt bruker jeg internett en del, selv om jeg passer på hva som legges ut. Internett er en bra måte å spre informasjon på bare du er forsiktig med hva du legger ut!

1 kommentar:

LK sa...

Fint at du er bevisst på hva som legges ut. Det ville jo være kjedelig om noe du la ut nå skulle ødelegge for eksempel for en jobb senere.