onsdag 17. desember 2008

Kunnskap gir superkrefter

I oktober hadde vi operasjon dagsverk, og i år gikk pengene til utdanning for jenter i Bangladesh. Jeg synes det er et bra formål, fordi alle har rett til utdanning, uavhengig av hvor god råd man har.

Her i Norge tar vi skoletiden for gitt, mens i land som Bangladesh blir de kjempeglade hvis de får gå på skole. Det er veldig store forskjeller mellom å vokse opp i Norge og i Bangladesh. Det er mange hverdagslige ting vi i Norge ikke tenker over at vi har tilgang til, som betyr mye for mennesker som bor i fattige land. Jeg synes alle bør få en utdanning, og derfor er det ihvertfall bra at vi i Norge kan bidra til dette. Vi fikk høre at hver person som jobber på OD bidrar til at en jente i Bangladesh får gå på skole, og det er jo kjempebra.
Jeg deltok på OD-dagen, og jeg følte at jeg hjalp til ved å delta. Jeg synes at det å ha operasjon dagsverk er veldig positivt. Vi hadde det faktisk aldri på ungdomsskolen, men jeg synes det er veldig bra at vi fikk muligheten til å være med på det nå på videregående. Jeg synes alle burde ha tid til en dag hvor man kan hjelpe andre som ikke har det like bra som oss i Norge.

Ingen kommentarer: