onsdag 7. januar 2009

Fortell en histore på en annerledes måte


De siste ukene har vi jobbet med digitale fortellinger i norsktimene. Det går ut på å fortelle noe (i dette tilfellet en novelle) ved hjelp av bilder, musikk, lydklipp og så videre. Det har vært ganske fritt, og vi har måttet disponere tid og jobbe selvstendig for å ble ferdige med prosjektet. Vi fikk en del informasjon om oppgaven, og det hørtes ut som en ganske stor oppgave, noe det også var.


Først skulle vi velge et tema, og jeg valgte temaet mot. Jeg syntes det virket interessant, og hadde også en ide til hva novellen kunne handle om. Jeg valgte å fokusere mer på det "hverdagslige", og beskrev en situasjon en del sikkert kan kjenne seg igjen i, enten det dreier seg om å stå opp mot foreldre, venner eller kjæreste, og si sin mening.


Etter å ha valgt temaet, begynte jeg å tenke ut mer hva handlingen skulle gå ut på, og skrev ned noen stikkord. Da det var gjort skrev jeg et manus. Framføringen skulle ikke vare mer enn rundt 3 minutter, så jeg måtte kutte litt ned på historien. Til slutt var novellen ferdig, og jeg kunne begynne å finne bilder som passet til historien. Det var litt vanskelig å finne bilder som passet, men det gikk til slutt. Noen av bildene redigerte jeg litt, og la på effekter. Da det var gjort øvde jeg på teksten jeg skulle ta opp, og når jeg følte at jeg kunne det ganske godt leste jeg det inn på dataen. Deretter fant jeg musikk som passet til filmen, og etter en del redigering var den ferdig.


Jeg synes dette prosjektet var interessant å jobbe med, og det var morsomt å få litt variasjon i framføringene vi jobber med. Dessuten fikk vi jobbe veldig fritt, noe som førte til at det ble mange forskjellige typer framføringer. Noen var ganske seriøse og dreide seg om alvorlige temaer, mens andre fokuserte mer på humor. Jeg synes det var mange bra presentasjoner, og flere hadde vært veldig kreative; animasjonsfilmer, tegning, sang og egne bilder var noen av virkemidlene som dukket opp.


Jeg jobbet mye med dette prosjektet, men skulle likevel kanskje ønske at jeg hadde skrevet en litt annerledes historie. Det var mange temaer å velge mellom, og jeg burde kanskje laget en historie jeg selv kunne kjenne meg mer igjen i. Likevel synes jeg det gikk ganske greit, og det var et interessant prosjekt å jobbe med.



1 kommentar:

LK sa...

Fint at du likte å jobbe med dette prosjektet. Du har lagt mye jobb ned i historien din og kan være fornøyd med produktet.