fredag 30. januar 2009

Min yndlingssang


Denne ukens blogglekse går ut på å velge en sang du liker godt, og fortelle litt rundt sangen. Med en gang jeg så oppgaven, tenkte jeg på en sang: Supergirl av Minor Majority. Jeg elsker det bandet, og liker godt de aller fleste sangene de synger, men spesielt Supergirl. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt denne sangen, uten å bli lei av den i det hele tatt. Jeg hørte først om bandet av en venninne, og også gjennom mamma - hun var faktisk på konsert med dem for en del år siden.

Sangen er ganske rolig, men den bygger seg litt opp etterhvert. Melodien er utrolig fin, og selv om stemningen er litt trist, blir man likevel litt glad av å høre den. Her er teksten til sangen:

These are all the things I never got to say to you
Things I don't even tell my friends
This is a song that I've been humming on for way too long
The hidden track left at the end

You're such a snob, but you're such a super girl
But anyday now they'll know
You're such a snob, but when reconsiderin', you've got all the things I want..
These are the streets we walked, the memories we're leaning on
These are the images I've saved
These are the girls I should've left alone, I'd been better off
This is where I am today

You're such a snob, but you're such a super girl
Anyday now they'll know
You're such a snob, but if you get through to me, then I won't have to walk alone

This is the t-shirt I've been carrying for all these years
It's got your picture on the front
This is the pride I take in wearing it and sharing it
With everyone who needs to know

You're such a snob, but you're such a super girl
But anyday now it'll show
You're such a snob, but you're such a super girl
Think it's time you sang along.

This one's for rock'n'roll, for magazines, for radio
For all the times it knocked me out
This one's for showing up when everyone thought you were gone
This one's for never giving up.

You're such a slob, but you're such a super girl
Now it's time to carry on
You're such a slob, but you're such a super girl
Here's a heart that you'd want
You're such a slob, but you're such a super girl
Anyday now you'll be known
You're such a slob, but you're such a super girl

Those whom the gods love grow young
Those whom the gods love grow young

Sangen kan vel egentlig tolkes på mange måter. Jeg tolker det som om han som synger har mistet noen han er glad i, og at denne sanger er til henne. Han synger "These are all the things I never got to say to you ", og jeg tenker at det er dette sangen er bygget opp på. Han tenker tilbake på alle minnene, og på hvor glad han var i henne. Hun var kanskje ikke perfekt, men hun var alltid der for han, og gav aldri opp.

Det refereres ikke til noe spesielt i sangen, og det er ikke noen henvisninger til andre tekster.

Sangen går egentlig ganske rett fram, og han synger rett og slett bare det han har på hjertet. Det er ingen språklige bilder eller rim i sangen. Sangen er delt inn i 4 vers, som består av 4 linjer hver, og innimellom kommer refrenget. På slutten av sangen gjentas refrenget, med noen linjer som på en måte oppsummerer det sangen handlet om. Han som synger har kommet til en "konklusjon", og han vet at selv om det blir vanskelig, vet han at han må komme seg videre i livet.

Jeg synes musikken og teksten passer veldig godt sammen. Som jeg nevnte, er det en litt trist melodi, men den gjør meg også glad. Kanskje fordi, som teksten handler om, han som synger er trist fordi en han var glad i er borte, men han har likevel mange gode fine minner som alltid vil være der.

Teksten er ikke så veldig samfunnskritisk, egentlig bare når det gjelder en ting; Jeg tror han som synger sangen har sett noe i denne jenta som kanskje ikke så mange andre har. Andre har kanskje dømt henne og trodd at hun var en annen enn hun egentlig var. Hun, som alle andre, hadde sikkert noen feil, men han som synger elsket henne likevel, og brydde seg ikke om hva andre mente. Altså, når det gjelder det samfunnskritiske, mener jeg det at veldig mange dømmer mennesker før man blir kjent med dem. Denne mannen var så heldig å bli kjent med denne jenta, og det er mange mennesker som aldri fikk sjansen til det.

Her kan du høre sangen Supergirl.


4 kommentarer:

Priya Prasath sa...

Bra skrevet Elisabeth!
Jeg liker sangen du har valgt, og jeg har ikke hørt det før. Men når jeg leste sangteksten, tolket jeg det som det var en jente som var hemmelig sjalu på en venninne, samtidig som hun beundret henne. En slags elsk-hat forhold vettu. Men jeg antar at det er mulig å tolke sangen på flere måter^^

Uansett, dette var veldig bra! Stå på!

Elisabeth sa...

tusen takk!
har ikke tenkt på teksten på den måten før, kanskje siden det er en mann som synger den. Men det er det som er så bra med sanger - at de kan tolkes på så mange forskjellige måter:)

LK sa...

Flott innlegg! Tydelig å se at dere er musikkinteresserte i klassen.

Kristiane sa...

Veldig bra Elisabeth :)
Jeg har egentlig alltid likt denne sangen, men har blitt utrolig lei av den, men når jeg hørte denne nå, så tenkte jeg egentlig på en annen måte. også etter at du hadde "analysert" den :)

Jeg tagget deg btw på den utfordringen med bildet :)