onsdag 21. januar 2009

Språket alle forstår

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om noe som er viktig for de aller fleste, nemlig musikk. Selv er jeg veldig glad i musikk, og hører mye på det.

I de gamle skoledagbøkene mine husker jeg at det ofte sto på vennesidene: En ting jeg ikke kunne klart meg uten er.., og de fleste skrev ting som venner, mat og oksygen (ha-ha) og musikk. Dette stemmer jo egentlig når man tenker over det, livet hadde helt klart vært kjedeligere uten musikk. Jeg har alltid med meg ipod, og hører på sanger på vei til skolen, på bussen, når jeg trener, og noen ganger til og med når jeg skal legge meg. Det er mye lettere å sovne når jeg ligger og hører på musikk, spesielt noen bestemte sanger. Ironisk nok er en av dem "Sleepless" (av Until June).

Musikk er så utrolig mye forskjellig; alt fra sanger vi hører på radioen, en melodi man går rundt og plystrer, sanger man kan spille selv på instrumenter osv. Selv hører jeg på mye forskjellige musikk, og liker ikke bare en bestemt stil (selv om jeg holder meg unna country, f.eks). Jeg hører på alt fra Gavin DeGraw, Beatles, Bethany Joy Galeoti, the Killers, Coldplay, Minor Majority, Kate Vougele, Jack Savoretti og mye, mye mer.

Siden det er så mye forskjellige musikk, er det lett å finne noe å høre på som passer humøret. Hvis jeg er sint, hører jeg ofte på raske og mer "bråkete" sanger på høy lyd, mens når jeg er glad hører jeg på helt andre typer sanger igjen.
Det er det som er så fint med musikk, alle kan finne noe de liker å høre på. Jeg synes det er unødvendig, og dårlig gjort å mobbe folk hvis de har litt anderledes musikkstil. Alle må få høre på det de liker. Det er det som er så bra med musikk, at det finnes noe for alle, uansett.
Til slutt et sitat: "Musikken er det eneste verdensspråket som ikke trenger å bli oversatt." (Berthold Auerbach)

2 kommentarer:

PernilleHS sa...

Skremmende hvor mye jeg kjente meg igjen i dette innlegget! Vi har jo helt lik musikksmak! Hm, det er ikke ofte..

Uansett, jeg har også den vanen at jeg må sovne til musikk. Jeg sovner som regel til Kate Voegele jeg da.
Stå på! Godt innlegg :)

Elisabeth sa...

takk:D
hehe, så morsomt! ikke så ofte at noen har helt lik musikksmak nei:p

kjempebra innlegg du også hadde skrevet, liker sangene til kate voegele! stå på du og!:D