onsdag 21. januar 2009

Lyrikk

Hva er lyrikk? Det er temaet for denne ukes blogglekse, så jeg skal prøve å svare på det så godt jeg kan. I tillegg fikk vi i oppgave og velge ut ett eller flere dikt, og presentere dem i bloggen vår.

Lyrikk kan være mye forskjellig, og det er en veldig fri skrivestil. Du kan skrive ett dikt som tar opp flere sider, eller det kan bare bestå av et par ord. Diktet kan ha rim og rytme, men det er ikke et krav. Vi har lært en del om lyrikk på skolen, og har også skrevet veldig mange dikt selv. Det som er bra med lyrikk er at det er så fritt, og du kan bestemme veldig mye selv. Noen kjennetegn finnes det jo (symboler, metaforer, rim, rytme osv), men alle blir ikke like mye brukt.

Jeg har valgt ut et dikt av Nordahl Grieg. Det heter Til Ungdommen. Dette diktet skal jeg tolke og fortelle litt om.

Til Ungdommen

Krigsatt av fiender, gå
inn i din tid
Under en blodig storm -
vi deg til strid

Kanskje du spør i angst,
udekket, åpen:
hva skal jeg kjempe med,
hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd

For all vår fremtids skyld
søk det og dyrk det,
dø om du må - men:
øk det og styrk det!

Stilt går granatenes
glidende bånd.
Stans deres drift mot død,
stans dem med ånd!

Krig er forakt for liv.
Fred er å skape.
Kast dine krefter inn:
døden skal tape!

Elsk - og berik med drøm -
alt stort som var!
Gå mot det ukjente,
fravrist det svar!

Ubygde kraftverker,
ukjente stjerner -
skap dem, med skånet livs
dristige hjerner!

Edelt er mennesket,
jorden er rik!
Finnes her nød og sult,
skyldes det svik.

Knus det! I livets navn
skal urett falle.
Solskinn og brød og ånd
eies av alle.

Da synker våpnene
maktesløs ned!
Skaper vi menneskeverd,
skaper vi fred.

Den som med høyre arm
bærer en byrde,
dyr og umistelig,
kan ikke myrde.

Dette er løftet vårt
fra bror til bror:
vi vil bli gode mot
menneskenes jord.

Vi vil ta vare på
skjønnheten, varmen -
som om vi bar et barn
varsomt på armen!


Dette diktet er altså skrevet av Nordahl Grieg (1902-1943) i 1936. Jeg fant diktet i en diktsamling vi har hjemme, som heter Jeg velger et dikt. Jeg valgte dette diktet fordi jeg synes det er et fint dikt, og det er også veldig sentralt nå, med tanke på konflikten i Midtøsten.

Det er et slags "antikrigsdikt", samtidig som det er en pekepinn for ungdommer, og forteller at det er vi som må kjempe for livet, uten å gå til krig. Krig løser ingenting, det bare forverrer situasjoner, og man må heller fokusere på å ta vare på jorden og alle som bor her. Alle mennesker er like mye verd, og det fremheves spesielt i en setning; skaper vi menneskeverd, skaper vi fred.



3 kommentarer:

LK sa...

Dette er et flott og kraftfullt dikt. Jeg liker også Herborg Kråkeviks versjon av det; får budskapet godt fram ved hjelp av musikken.

LK sa...

PS! Har du sett at jeg har tagget deg? Ta en titt på klassebloggen. Understreker at det er en helt frivillig oppgave.

Christine sa...

Bra innlegg Elisabeth!
Likte diktet veldig godt =)