
Bildet som hører til annonsen forestiller barn som leker og er i aktivitet. Det er nettopp barn i aktivitet produktet er beregnet på. Hovedoverskriften sier: "Mills Peanut-butter - en kraftkilde for "viltre krabater", noe som vil si at peanøttsmøret skal gi krefter til "viltre" barn.
Teksten under hovedoverskriften forsterker budskapet. Her leser vi at produktet er rent og sunt og ikke inneholder sukker. Det legges vekt på sunnheten ved produktet, og på at det gir energi og krefter. Næringsinnholdet får vi også vite noe om; både hvor mye eggehvitestoffer, kullhydrater og kalorier det finnes i peanøttsmøret. Det er en del farger i reklamen, noe som gjør at man blir mer oppmerksom på annonsen. Det er brukt glade farger - grønt, rødt, gult og blått, og vi ser smilende barn med mye energi takket være Mills Peanut-butter.
Teksten er informativ og går rett på sak. Den forteller ikke direkte "kjempebra å spise for energiske barn" (bortsett fra i overskriften), men får frem fordelene med produktet mer indirekte. Det høres fristende ut med nyristede peanøttkjerner, og hva er vel bedre enn det som er sunt og godt?
Denne reklamen er ganske forskjellige fra reklamer vi ser i dag, den er tross alt 40 år gammel. Teksten er formulert på en annen måte, det å bruke tegninger var vanligere før enn nå og noen av ordene er litt gammeldagse.
Reklamen er sammenhengende, og teksten understreker som sagt både overskriften og bildet. Annonsen fanget oppmerksomheten min først og fremst på grunn av bildet (tegningen) og fargene som var brukt. Selve reklameteksten er kanskje ikke så spennende og det er ikke brukt noe ordspill eller lignende. Men teksten får godt frem budskapet, selv om det er en litt kjedelig tekst. Det fortelles kort hva produktet inneholder og får frem at det er et sunt produkt beregnet på "viltre krabater."
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar