lørdag 7. februar 2009

Musikkvideo

Jeg valgte musikkvideoen til en sang som heter "Feel like a rocket" av Voicst. Egentlig hadde jeg tenkt å velge en annen sang av dette bandet, men kom tilfeldigvis over denne sangen. Musikkvideoen var ganske annerledes enn de fleste andre musikkvideoer. Det er kanskje ikke en sang jeg ville hørt så mye på men musikkvideoen gjorde at jeg valgte denne sangen, og det var jo poenget. "Feel like a rocket" er en sang fra bandets andre album, "A tale of two devils." Sjangeren er litt indie rock-aktig, og målgruppen er nok ungdommer/voksne.

Teksten sammenligner på en måte kjærlighet med verdensrommet. Det synges blant annet "I feel like a rocket" og "she's like a comet". Jeg tror teksten handler om en som er forelsket. Da føler man seg som oftest veldig glad, og det er det han synger om. Det føles som om han letter, og som om han kan eksplodere hvert sekund.

Så er det musikkvideoen til sangen - som er regissert av Fons Schiedon, ved Luciana Eguti and Paolo Muppet. Denne musikkvideoen er ganske spesiell fordi det ikke er noen "ekte" mennesker i den. Det er nemlig en animasjonsfilm, som finner sted i verdensrommet. Videoen begynner med at du får ett overblikk over litt av verdensrommet og planeten, og sanger begynner ikke med en gang. Det er en fyr som ligger og sover, men han våkner opp av at et bilde dukker opp på en TV-skjerm. Om hovedpersonen skal forestille en ekte mann i romdrakt eller en robot er jeg ikke sikker på. Uansett, så drikker han en kopp kaffe, og drar ut for å hamle opp med noe som virker som et problem som har oppstått. Da denne hovedpersonen har fulgt en lang gang et stykke, dukker det plutselig opp et stort, grønt monster, som likner litt på en blekksprut. Hovedpersonen virker litt overrasket med en gang, men etter å ha slått til dette monsteret fortsetter han videre - med det forundrete monsteret bak seg. Han møter også en annen skapning, og plutselig suges alle tre ut av romskipet, og ut i et helt hvitt rom. Der svever hovedpersonen omkring, og han får tak i en gitar han spiller litt på. Det dukker også opp andre skapninger som spiller på forskjellige instrumenter - til sammen utgjør de et helt band. Hele gjengen fortsetter videre mens de fortsatt spiller på instrumentene sine. Plutselig kommer det en ufo flyvende, og ut av den kommer det noen romvesener. Hovedpersonen og vennene hans tar en heis oppover, og kommer ut i et fargesprakende rom. De fortsetter til de kommer til noe som skal forestille en slags scene, der de alle sammen fortsetter spillingen sin og har det gøy. Til slutt zoomes det ut, og vi får se bildet av verdensrommet og planeten igjen.

Som dere ser, er det mye som skjer i denne musikkvideoen. Det er en fortellende video, samtidig som det også kan tolkes litt som en konsertvideo, i å med at denne gjengen vi møter spiller instrumenter og opptrer. Først og fremst er det en fortellende video, som handler om denne hovedpersonens dag fra morgenen til utover dagen. Vi får se hvilke utfordringer han møter i løpet av dagen, og blir litt kjent med livet hans. Det er en klar sammenheng mellom musikkvideoen og sangteksten, og videoen forklarer det det synges om. Teksten handler som sagt mye om følelser, og videoen illustrerer dette veldig godt. Du får se at hovedpersonen er like blid gjennom hele dagen, uansett hvilke utfordringer han møter. Han er forelsket, og det føles som han svever, og lever i et fargesprakende univers. Ingenting kan få ham ned på jorda.

Filmen er som sagt animert, så vi møter ingen levende mennesker. Likevel er det en hovedperson vi følger gjennom hele musikkvideoen. Vi møter også mange andre, som slutter seg til hovedpersonen etterhvert som historien går. Vi møter den grønne skapningen, bandet og romvesenet, i tillegg til mannen/roboten i romdrakt.

Når det gjelder miljø, er det en helt annen verden enn vi lever i. Det føles ihvertfall sånn ut for hovedpersonen. Handlingen finner sted i verdensrommet, på et nærmest perfekt sted med masse lys og farger og doughnuts flyvende rundt. Dette miljøet er veldig viktig i forhold til sangteksten og musikkvideoen, fordi det understreker hvordan hovedpersonen føler seg.

Det som fanget oppmerksomheten min ved denne videoen, var at den var anderledes. Siden det var en animasjonsfilm som på en måte fortalte en historie, ble jeg sittende og se på den selv om jeg aldri hadde hørt sangen før, en gang. Den var morsom å se på, istedenfor den vanlige, typiske musikkvideoen med en pen mann/kvinne, en mikrofon, gitar og noen dansetrinn. Jeg synes musikkvideoen var ganske fengende, og sangen var ikke så ille heller.

Det er en sang og musikkvideo det er lett å kjenne seg igjen i. Den glade følelsen av å være forelsket, og hvordan små ting som pleier å irritere deg plutselig ikke virker så viktige lenger. Det er en musikkvideo som setter meg i god stemning.

Det er ikke brukt noen referanser til andre sanger, filmer eller lignende i sangen. Når det gjelder symbolikk finnes det en del av det i filmen. Det meste symboliserer følelsene hovedpersonen har, enten det er farger, skikkelser eller andre ting.

Filmingen er stort sett rett forfra, men det brukes også litt froskeperspektiv, som vil si at det filmes nedenfra. Vi ser både nærbilder og bilder langt ifra.

Jeg likte musikkvideoen, den er med på å understreke sangen. Jeg tror ikke jeg ville forstått så godt hva sangen handlet om hvis jeg ikke hadde sett musikkvideoen. Siden han som synger ikke er med på filmen forteller ikke musikkvideoen så mye om bandet. Men den animerte hovedpersonen skal nok symbolisere artisten. Jeg synes det er bra at musikkvideoen er animert, fordi det understreker mye bedre teksten i sangen og følelsene hovedpersonen har. Som jeg har nevnt valgte jeg musikkvideoen fordi den er annerledes. Jeg blir i godt humør av både videoen og sangen, og liker begge deler bedre og bedre, selv om det ikke er den type sang jeg vanligvis ville hørt på.

Det funket ikke å embede musikkvideoen, men her er en link:
http://www.youtube.com/watch?v=XGjO9d211VQ

Ingen kommentarer: