onsdag 11. februar 2009

Gamle og nye dager...

Jeg satt og tenkte på det en dag, hvor forskjellige vi som unge i dag har det i forhold til f.eks. foreldrene våre eller besteforeldrene våre.
Jeg var på besøk hos bestemor og bestefar for en stund siden, og da slo det meg hvor mye vår generasjon vokser opp med og som vi tar for gitt, som var utenkelig for en del ti-år siden. Jeg måtte vise dem hvordan den DVD-spilleren virket og hvordan man sletter meldinger på mobilen. Ting som vi nesten ikke en gang tenker over når vi vokser opp. Vi har tv, dvd, mobiler med sms og mms, iPoder og iPhoner, og for ikke å nevne internett! Internett, der vi kan spille spill, chatte, kjøpe og selge alt mulig, blogge, lese aviser, søke etter informasjon, se på film og mye, mye mer. Hvis noen hadde nevnt noe om dette for 50 år siden hadde nok ingen trodd på det.
Ting blir raskere og raskere umoderne. Det er for eksempel ingen som ser på VHS lenger, som var populært da vi var yngre. På skolen bruker vi bærbare pc-er, og det er omtrent ingen som skriver på grønne tavler med kritt lenger.

Det er veldig mange fordeler med at alt har blitt så mye mer digitalt. Det er utrolig enkelt å holde kontakt med folk. Før kunne man sende et brev, nå har vi facebook, msn, e-mail, skype, chat osv. Dessuten er det lettere å finne informasjon om alt mulig, selv om man alltid må være litt kritisk til det som ligger ute på nett.

Til tross for alle fordelene lurer jeg litt på hvordan det ville vært å leve i et samfunn uten alt dette. Ville folk vært mer eller mindre sosiale, for eksempel? Det ville vært vanskeligere å holde kontakt, men man ville kanskje tilbragt enda mer tid sammen, framfor en samtale på msn eller et par tekstmeldinger. Vi har mange flere muligheter nå, i det moderne samfunn. Kanskje ikke livet hadde vært like morsomt nå uten mobiler og mange titalls forskjellige tv-kanaler? Men hvem vet? Det er sikkert koselig, og får deg kanskje til å tenke mer på nåtiden, framfor å planlegge alt mulig, og bli forvirret av alle valgene og mulighetene du har.

Det for holde for denne gang. Noen prater til meg på msn, og iPoden må settes til lading. Også må jeg huske å stille inn vekkerklokka på mobilen!


Blogges:)
Tegneserie fra denne siden: http://blaugh.com/cartoons/070103_pre-web-email.gif

Ingen kommentarer: